Brev:
Mos, mælkeallergi og sutteflaske
25. august 2008
Alder:
5 mdr.
Mos, mælkeallergi og sutteflaske
Hej Helen.
Tusinde tak for dit svar på mit brev. Det var meget brugbart og jeg vil forsøge at følge planen så vidt muligt :-) Det er rart at have noget at gå ud fra..
Jeg har selvfølgelig lige nogle supplerende spørgsmål, for det dukker der hele tiden op lige når jeg har sendt et brev af sted og modtager dit svar. Håber at det er okay :-)
Du skriver i dit svart til mig at det er bedst at give max 1 ½ dl grød eller mos ad gangen og du ville faktisk anbefale mindre. Der gør mig lidt forvirret for min sundhedsplejerske sagde fra starten da vi gik over til mos, at vi bare skulle give vores søn, hvad han ville tage. Det har så gjort at han har fået forstoppelse og vi giver ham nu lactulose (er på 3.dagen af behandling). For vores søn er meget madglad og spiser gladeligt både mos og grød. Han kan sagtens spise 1½ dl og også mere men nu stopper vi ved det. Er det bedst? Eller afhænger det også af barnets størrelse? For min søn er en stor dreng og har været det lige fra fødslen. Han er 5 mdr og 9 dage og vejer 8,8 kg og er 71 cm.
Det er vigtigt nu for mig at vide helt præcist hvor meget jeg skal give ham? for det bliver mig der sætter grænsen... Vil jo ikke proppe ham eller give ham endnu dårligere mave :-(
En anden ting som jeg glemte at skrive til dig var at vi måske har fundet ud af at Sebastian har mælkeallergi. Han reagerede på risgrød (beauvais) ved at blive helt rød om om munden og på hagen. Så fik vi at vide at vi kunne prøve at give kan hjemmelavet grøntsagsmos i stedet. Det slog han også ud af.. Så fjernede vi mme fra mosen og det hjalp. Så blev han slet ikke rød. Vi har prøvet at putte mme i et par gange og hver gang bliver han meget rød om munden og ned på hagen. Vi har fået en henvisning til en astma/allergi børnelæge.
Jeg er lidt trist for kan slet ikke overskue at jeg skal amme til 1 år og er bange for at han ikke vil tage profylac (bvadr) hvis det viser sig at være mælkeallergi.
Mit spørgsmål er, om du ved om der findes madprodukter til børn med mælkeallergi - altså færdiglavet grød og mos? Ville nogen gange gerne bare kunne tage noget færdigblandet, da mit energiniveau ikke altid er så højt efter mange vågne nætter...
Mit sidste spørgsmål er ang. sutteflaske. Sebastian vil slet ikke tage flaske om det så er med min mælk eller ej.. Jeg vil så gerne at far eller bedsteforældre også kunne give ham mad en gang imellem (udover grød/mos), men han nægter at tage flaske. Har du et forslag til hvordan det lettest kan læres? På hvilket tidspunkt eller om det er mig eller far der skal give det..?
Håber ikke at det er for mange spørgsmål...igen :/
Glæder mig til dit svar hver gang.
Tak for en rigtig god brevkasse :-)
Hilsen Katja