Mos, mælkeallergi og sutteflaske

25. august 2008

Alder:
5 mdr.

Mos, mælkeallergi og sutteflaske

Hej Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit brev. Det var meget brugbart og jeg vil forsøge at følge planen så vidt muligt :-) Det er rart at have noget at gå ud fra..

Jeg har selvfølgelig lige nogle supplerende spørgsmål, for det dukker der hele tiden op lige når jeg har sendt et brev af sted og modtager dit svar. Håber at det er okay :-)

Du skriver i dit svart til mig at det er bedst at give max 1 ½ dl grød eller mos ad gangen og du ville faktisk anbefale mindre. Der gør mig lidt forvirret for min sundhedsplejerske sagde fra starten da vi gik over til mos, at vi bare skulle give vores søn, hvad han ville tage. Det har så gjort at han har fået forstoppelse og vi giver ham nu lactulose (er på 3.dagen af behandling). For vores søn er meget madglad og spiser gladeligt både mos og grød. Han kan sagtens spise 1½ dl og også mere men nu stopper vi ved det. Er det bedst? Eller afhænger det også af barnets størrelse? For min søn er en stor dreng og har været det lige fra fødslen. Han er 5 mdr og 9 dage og vejer 8,8 kg og er 71 cm.

Det er vigtigt nu for mig at vide helt præcist hvor meget jeg skal give ham? for det bliver mig der sætter grænsen... Vil jo ikke proppe ham eller give ham endnu dårligere mave :-(

En anden ting som jeg glemte at skrive til dig var at vi måske har fundet ud af at Sebastian har mælkeallergi. Han ...

Annonce

... reagerede på risgrød (beauvais) ved at blive helt rød om om munden og på hagen. Så fik vi at vide at vi kunne prøve at give kan hjemmelavet grøntsagsmos i stedet. Det slog han også ud af.. Så fjernede vi mme fra mosen og det hjalp. Så blev han slet ikke rød. Vi har prøvet at putte mme i et par gange og hver gang bliver han meget rød om munden og ned på hagen. Vi har fået en henvisning til en astma/allergi børnelæge.

Jeg er lidt trist for kan slet ikke overskue at jeg skal amme til 1 år og er bange for at han ikke vil tage profylac (bvadr) hvis det viser sig at være mælkeallergi.

Mit spørgsmål er, om du ved om der findes madprodukter til børn med mælkeallergi - altså færdiglavet grød og mos? Ville nogen gange gerne bare kunne tage noget færdigblandet, da mit energiniveau ikke altid er så højt efter mange vågne nætter...

Mit sidste spørgsmål er ang. sutteflaske. Sebastian vil slet ikke tage flaske om det så er med min mælk eller ej.. Jeg vil så gerne at far eller bedsteforældre også kunne give ham mad en gang imellem (udover grød/mos), men han nægter at tage flaske. Har du et forslag til hvordan det lettest kan læres? På hvilket tidspunkt eller om det er mig eller far der skal give det..?

Håber ikke at det er for mange spørgsmål...igen :/

Glæder mig til dit svar hver gang.

Tak for en rigtig god brevkasse :-)

Hilsen Katja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.